För att komma ner i pris så fuskas det där kunden inte ser.
    Vill inte peka ut någon speciell firma, och inget fattningsarbete är perfekt, inte heller våra.
Men om kunden kan mer om det här området så kommer kvalitén att sakta bli bättre.

Det kommer att bli enklare för dig som kund att istället gå till den som har orsakat problemet.
Det vill säga ifall det är fattaren och tillverkaren som en gång satt dit stenen som fuskat.
Eller om det är tillverkaren av smycket som har gjort en dålig produkt.
______________________________________________________

   För att slippa en massa tråkigheter, så skall du som kund alltid lämna in arbetet till den du har köpt det av.
Det blir svårare att dra sig ur, och konkuransen är så hård i dag att ditt klagomål kommer att tas på allvar.

    Ett tips; Använd en knappnål, tryck försiktigt från undersidan på stenen (i hålet mot stenen) håll utsikt vart ev. en sten tar vägen.
Det är ett vanligt test som en fattare alltid gör, efter arbetets slut. Sitter stenen utan att glappa och ramla bort, då är du säker att den sitter kvar.  Den behandlingen skall fattningen hålla för, men ta det lite lugnt, inget våld mot stenens undersida.
När jag var anställd juvelsfattare skulle alltid ägaren till företaget göra den kontrollen.
_______________________________________________

Viktigt;  En sten av denna typ av fattning och en vigselring som skall användas varje dag,
skall ha 4 stycken "tjörn"
Tjörnen skall sitta jämnt fördelade diagonalt över stenen, och vara så kraftiga att de går att se med ett ungt öga.
Alla tjörnen skall sitta en bra bit över stenens rondist (stenkanten)
Tjörnet skall inte nå upp till bordet (den platta delen) då det blir stor risk för att tjörnet  kommer att "riva"
Tjörnen bör vara skyddade av en högre kraftig metal på sidorna av tjörnen (guld eller silver).

Copyright LGU